트흘렛 펄 와이스텁, 하와이 – 불가피한 탈출 – 서울

HAWAII – Escaping the Inevitable – Seoul

<트흘렛 펄 와이스텁, 하와이 – 불가피한 탈출 – 서울> 포스터

공연 개요

공연 제목
Title
하와이 – 불가피한 탈출 – 서울 HAWAII – Escaping the Inevitable – Seoul
작가·안무가
Director·Choreographer
트흘렛 펄 와이스텁 Tchelet Pearl Weisstub
일시
Dates
2022.8.29 (월 Mon) 19:00 2022.8.30 (화 Tue) 19:00
장소
Venue    
탈영역우정국 서울 마포구 독막로 20길 42 Post Territory Ujeongguk 42 Dongmak-ro 20-gil, Mapo-gu, Seoul
러닝타임
Duration
약 35분 about 35mins
입장료
Admission
무료 Free
입장 인원
Entry Limit
20명 20 people
예매 및 문의
RSVP & Inquiries
spaceafroasia@gmail.com
신청 링크
RSVP Link
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfexWxLCKXES6zhU8L34vXCaHsQ7Th61mEwL7lb41102nopTw/viewform
주최·주관·제작 Hosted·Organized·Produced by 스페이스 아프로아시아 Space AfroAsia
http://spaceafroasia.com
후원
Supported by
한국문화예술위원회·국제예술공동기금·더치컬처 네덜란드 국제문화협력센터 Supported by Arts Council Korea·International Partnership in Support of Arts Creation·DutchCulture Centre for International Cooperation
협력
Cooperated with
탈영역우정국 Post Territory Ujeongguk
http://ujeongguk.com

작가 소개

트흘렛 펄 와이스텁 Tchelet Pearl Weisstub

(1984년 이스라엘 예루살렘 출생, 네덜란드 암스테르담에서 활동)

https://tchelet-pearl-weisstub.com

–     주요 약력
2021 레지던시 Frans Masereel Centrum, 카스텔리, 벨기에
2021 퍼포먼스 Salome, Veem Theater, 암스테르담, 네덜란드
2019 레지던시 Research Academy, Zurich University of the Arts (ZHdK), 취리히, 스위스
2018 레지던시 ACC-Rijksakademie Dialogue and Exchange, 광주, 한국
2018 개인전 Liquid Memory, Jewish Historical Museum, 암스테르담, 네덜란드 2018 퍼포먼스 Man Handled, Arti et Amicitiae, 암스테르담, 네덜란드
2016 – 2018 레지던시 Rijksakademie van Beeldende Kunsten, 암스테르담, 네덜란드
2015 퍼포먼스 After Hope, Produced by PAA Jerusalem Theater, 예루살렘, 이스라엘
2011 – 2014 석사졸업 Das-Arts Master of Theater, 암스테르담, 네덜란드

○ 공연 소개

하와이 – 불가피한 탈출 – 서울

HAWAII – Escaping the Inevitable – Seoul

트흘렛 펄 와이스텁은 위험이 증가하거나 자신의 이익을 보호할 수 있는 능력이 감소된 ‘타자’와 관련된 용어로서의 ‘취약성’을 비판적으로 탐구한다. 그는 오히려 취약성을 존재론적 조건으로 인식하고, 조각, 설치 및 공연을 통해 우리가 공유하는 집단적 경험으로 재현해왔다.

작가의 기존 작업 <하와이 – 불가피한 탈출>은 2014년 암스테르담의 요양원(세인트 제이콥 하우스 레지던시)에서 장소특정적 공연으로 선보였다. 작가는 고의적으로 두 명의 젊은 퍼포머와 그들의 노년의 모습을 연상시키는 두 명의 고령 퍼포머를 공연에 출연시켰다. 프로젝트의 사전 리서치로 본인의 95세 할머니와 환상적인 휴가에 대한 인터뷰를 진행해 이를 사운드스케이프로 포함하고 나이가 들 때 자연스럽게 찾아오는 ‘신체를 제어할 수 없는 상황’을 물리적 장치로 구현해 젊은 퍼포머들이 이를 착용하고 관람객을 돌보게(care) 했다.

‘하와이’는 환상적인 휴가에 대한 메타포로, 작가는 ‘환상적인 휴가’를 매개로 삼아 ‘고령세대의 휴가’를 문제화했다. 작업에서 휴가는 1. 자유시간의 상품화로서 2. 자연 속에 있는 경험의 상품화로서 3. 지배적인 금융구조 속 근면에 대한 공로로서 4. 환상의 공간으로서 5. 추억의 집합체로서 드러나고, 이 지점을 노화의 과정에서 발생하는 ‘몸의 제약’과 연결지음으로써 젊은이들과 고령자들이 함께 고민과 생각을 공유하고 소통하며 서로를 돌보는 경험의 과정을 구성했다.

2018년, 광주에서 열린 ACC-Rijksakademie 레지던시 프로그램 ‘Dialogue and Exchange’에 참여했던 작가는 한국에 3개월 동안 머물면서 한국의 고령세대에 대해 연구했다. 경제·기술적으로 빠르게 발전하는 한국사회에서 고령자의 현황에 대해 더 많이 이해하게 되었다. 특히, 작가는 당시 오래된 전자제품 쇼핑몰 지하주차장에 위치한 고령자 댄스 클럽인 반도 콜라텍에서 꽤 오랜 시간을 보내며 기술과 노화, 서양과 동양이 얽힌 복고풍의 미래를 엿볼 수 있었다고 소회를 밝혔다.

<하와이 – 불가피한 탈출 – 서울>은 기존의 작업에 한국 고령사회의 면모를 녹여내어 재구성한 신작을 선보인다. 고령자들이 견디는 제약을 모방하는 기계 장치를 만들어 젊은 두 퍼포머 중 한 명은 흔들리는 모터를 장착하고 다른 한 명은 근육을 단축시켜 몸을 땅으로 잡아당기는 와이어 스프링을 착용한다. 젊은 ‘신체’가 제약을 경험하게 함으로써 작가는 피할 수 없는 노화 과정에서 신체의 효율성이 얼마나 떨어지게 되는가를 이야기하고 동시에 생산성과 속도에 의해 정의되는 사회적 가치를 비튼다.

사회적 관계가 훨씬 더 분리될 수밖에 없는 팬데믹 시기를 겪으며, 작가는 취약성의 다양한 발현을 목도하며 세대 간 교류의 중요성을 다시 한 번 깨달았다. 그는 <하와이 – 불가피한 탈출 – 서울>에서 고령자와 젊은이, 과거와 미래 사이를 연결하고 혼종이면서 ‘함께’인 공간을 구축한다. 고령자와 젊은이의 만남과 소통, 돌봄의 구조를 작업 안에 장치함으로써 관람객이 자신의 미래 모습을 마주하게 하고, 주목하지 않고 있지만 결국 도래할, 우리가 경험하지 않는 것들에 대해 생각할 기회를 마련한다. 작업에서 관람객을 포함한 모두는 ‘우리의’ 미래를 함께 논의할 수 있다.

글: 문선아

크레딧
감독·안무: 트흘렛 펄 와이스텁라이브
뮤직 &사운드스케이프 구성: 벨라
출연: 권민경·김강민·김상동·유수경
키네틱 머신: 스탠 워넷
기획: 문선아
프로덕션 팀: 문선아·박미주
코디네이터·통역: 서이정
촬영 감독: 최원준·이츠학 미즈라히
그래픽 디자인: 신덕호
주최·주관·제작: 스페이스 아프로아시아
후원: 한국문화예술위원회·국제예술공동기금·더치컬처 네덜란드 국제문화협력센터
협력: 탈영역우정국

* 퍼포먼스 <하와이 – 불가피한 탈출 – 서울>은 도큐멘팅되어 9월에 있을 탈영역 우정국에서의 전시 <우리, 할머니> (2022.09.05-2022.09.25)에서 영상 설치 작업으로도 선보일 예정입니다.

*본 프로젝트는 2014년 암스테르담에서 Gertjan Franciscus, Miguel Angel Melgares, Yamila Ríos, Lisa Reinheimer, Das Arts와 협업으로 진행된 <하와이-불가피한 탈출>을 발전시켜 제작되었습니다.

*트흘렛 펄 와이스텁은 특별히 감사의 인사를 전합니다: 문선아, 최원준, 이즈학 미즈라히, 꼬레오

○ HAWAII – Escaping the Inevitable – Seoul

Tchelet Pearl Weisstub is primarily interested in critically exploring “vulnerability” as a term associated with the “other,” with increased risk, or with reduced capacity to protect one’s own interests. Rather, she recognizes vulnerability as an ontological condition. Her sculptural installations and performances explore the personal as collective experiences that we share.

HAWAII – Escaping the Inevitable (2014) was presented as a site-specific collaboration with an elderly care home in Amsterdam. It has been developed in-situ, through a residency in St. Jacob home for the elderly. The artist deliberately featured two young performers and two older performers reminiscent of aging. As a preliminary research of the project, she conducted several interviews with her 95-year-old grandmother about her fantasy vacation and included them as a soundscape. Out of this came a site-specific performance involving mechanical apparatus worn by two young performers which imitated the constraints that elderly bodies endure and action of taking care of the audience.

“Hawaii” is a metaphor for a fantasy vacation and the artist issues the topic of the elderly’s vacation. In the work, vacation is revealed 1. As a commodification of free time, 2. As a commodification of the experience of being in nature, 3. As the achievement prize of being a hard worker in a predominant financial structure, 4. As a space of fantasy, 5. As a collection of memorie. By linking this point with the “restriction of the body” that occurs in the process of aging, the artist constitutes an experience in which young and the elderly share their worries and thoughts, communicate and care for each other.

In 2018, the artist participated in the ACC-Rijksakademie residency program “Dialogue and Exchange” held in Gwangju. Staying in Korea for three months, she gained a better understanding of the current situation of the elderly in Korea’s rapidly developing economy and technology. In particular, the artist said that she was able to get a glimpse of the retro future where technology, aging, and the West and the East were intertwined by spending quite a while in the BANDO elderly dance club, located in the basement parking lot of a shopping mall for obsolete electronic products in Gwangju.

The artist presents a new work, Hawaii – Inevitable Escape – Seoul melting the aspects of an aging society in Korea into her existing work. She creates mechanical apparatuses that imitate the constraints that elderly bodies endure. There are two young bodies; one wearing motors that are shaking, and the other wearing wire springs shortening the muscles and pulling the body towards the ground. The young bodies wearing the constraints of elderly bodies, exemplify how in the inevitable process of aging our efficiency deteriorates. Thus, the work revolts against social values that are defined by productivity and speed.

Going through a pandemic period in which social relationships were inevitably more segregated, the artist once again realized the importance of intergenerational exchanges while witnessing various manifestations of “vulnerability.” In Hawaii – Inevitable Escape – Seoul, she creates hybrids between young and old, the past and the future, forcing them to inhabit the same space “together.” By incorporating the structure of meeting, communication, and caring for the elderly and young in her work, the artist confronts the audience with their future selves and provides an opportunity to think about blindspots that we have not experienced. With this work, everyone, including the audience, could discuss “our future” together.

Text: Sun A Moon

○ Credits

Director·Choreographer: Tchelet Pearl Weisstub

Live Music & Soundscape Composer: bela

Performers: Kang Min Kim·Sang Dong Kim·Min Kyoung Kwon·Su Kyung Yoo

Kinetic Machines: Stan Wannet

Curator: Sun A Moon

Production Team: Sun A Moon·Mijoo Park

Hosted & Organized & Produced by Space AfroAsia

Supported by Arts Council Korea·International Partnership in Support of Arts Creation·DutchCulture Centre for International Cooperation

Cooperated with Post Territory Ujeongguk

Graphic Designer: Dokho Shin

Coordinator·Translator: E Joung Seo

Cinematographers: CHE Onejoon·Yitzhak Mizrahi

*The performance Hawaii – Escaping the Inevitable – Seoul will be documented and presented as a video installation work in the exhibition grandmothers at Post Territory Ujeongguk (2022.09.05-2022.09.25).

*This project has been developed in relation to Hawaii – Escaping the Inevitable – Amsterdam 2014, created then in collaboration with Gertjan Franciscus, Miguel Angel Melgares, Yamila Ríos, Lisa Reinheimer, Das Arts.

*Acknowledgement: Tchelet Pearl Weisstub would like to thank in particular Sun A Moon, CHE Onejoon, Yitzhak Mizrahi, COREO.

댓글 남기기

이메일은 공개되지 않습니다. 필수 입력창은 * 로 표시되어 있습니다