우숙영
천개의 잎은 천개의 방식으로 존재한다 A Thousand Leaves Exist in a Thousand Different Ways
일시 : 2022.10.20(목) – 30(일), 13:00 -19:00 휴관 없음
장소 : 탈영역우정국 2층 (서울 마포구 독막로20길 42)
후원 : 한국문화예술위원회
협력 : 탈영역우정국
*전시 연계 프로그램 : 2022.10.29 (토) 16:00 -17:30
*프로그램 신청 방법은 추후 별도 공지 –
<천 개의 잎은 천 개의 방식으로 존재한다>는 시각적으로는 평화로워 보이지만 치열하게 존재하는 식물의 초상이다. 정확하 게는 그 어느 때보다 척박한 환경인 인류세(人類世, Anthropocene)에서 생존해 나가고 있는 식물 잎의 초상이다. 초상(肖像, Portrait)은 “비춰지거나 생각되는 모습”이다. 보통은 “사진이나 그림 따위에 나타낸 사람의 얼굴이나 모습”을 말한다. 근본적 으로 초상은 비춰지거나 생각되는 모습이기에 이를 인식하는 대상이 존재하지 않는다면 초상도 존재하지 않는다. 인식되지 않는 대상은 존재하지만, 그 초상은 없다. 인간은 인간을 세계의 중심에 두고 자연을 자원으로 보며 분류하고 개념화하지만, 자연은 인간이 정의한 개념 안에 갇혀 있지 않다. 끊임없이 변하며 스스로 존재할 뿐이다. <천 개의 잎은 천 개의 방식으로 존재한다>는 이러한 식물의 존재 방식에 주목 한다. 하나의 상에 고착되지 않고 끊임없이 미끄러지며 새로운 초상을 그려낸다. 그것은 인류세를 사는 식물이 존재하는 방식 을 재현함과 동시에 미래를 예견한다. 끊임없이 변화하며 적극적으로 세계에 관여하는 식물성(植物性)을 사유케 한다.
– 우숙영은 디자이너이자 작가, 다원 예술가다. 인간과 기술, 기술과 자연, 자연과 인간의 경계에서 작업하며, 이들 사이의 유기 적 관계성과 공존의 가능성을 탐색하는 프로젝트를 진행한다. 10년 동안 삼성전자에서 디자이너로 일했으며, Mobile, TV, VR, AR, Flexible display, IoT 등 다양한 플랫폼과 기술을 기반으로 미래의 제품과 경험을 정의하고 제안해왔다. 현재는 디지털 기 반의 매체와 기술에 물성을 가진 개체와 전통적 매체의 조합을 실험하며, 표현과 소통의 폭을 확장해 나가고 있다
@growing_zero
<A Thousand Leaves Exist in a Thousand Different Ways> features plants, beings that speciously seem peaceful. In reality, their lives are ruthlessly competitive, and especially, these are the portraits of plants and their leaves fighting for survival in the Anthropocene — the harshest environment the earth has known to date. Portrait refers to “a representation or description of something” but, in most cases, the portrait is “a representation of a person, especially of the face, in a photograph, painting, etc.” Because a portrait is, in essence, a representation or description, it exists only while it is perceived by a being. In other words, while there are beings that cannot be perceived, there are no portraits that cannot be perceived. Humans view themselves as the center of the universe and see nature as a resource. Humans divide nature into categories and concepts, but none of them are actually capable of confining nature. Nature exists independently, ever-changing. <A Thousand Leaves Exist in a Thousand Different Ways> focused on the plant’s way of life, how it never limits itself into one shape, how it always slips into another mold and changes its portrait. The media work recreates the way plants have survived the Anthropocene and simultaneously forecasts the future, urging the viewer to contemplate “plantness,” the quality of constantly changing and proactively interacting with the world. – Soogyeong Woo is a designer, writer, and interdisciplinary artist. Working at the borders between human and technology, technology and nature, and nature and human, she examines their organic relatedness and explores the possibility of their coexistence. Woo was a designer at Samsung Electronics’ Design Team for ten years, defining and proposing new products, usability, and interactions using various platforms and technologies, including mobile phones, TV, augmented reality, flexible display and IoT. Currently, Woo is experimenting with ways of combining digital mediums and technologies with material objects and traditional mediums, pioneering the limits of expression and communication. @growing_zero